Google, 25 Haziran 2022’de yayınladığı blog yazısında FLoC yerine Topics API adında yeni (aslında FLoC’ın güncellenmiş versiyonu gibi duran) bir teknolojiyi duyurdu.

Google’ın Privacy Sandbox girişimi/önerisi, içinde FLoC, Topics API ve FLEDGE API gibi; kullanıcıya alakalı içerik göstermek ve “ilgi alanına dayalı reklamlar”ı çerezsiz bir şekilde sürdürebilmek ve desteklemek amacıyla için yapılan geliştirmeleri kapsar.

Google, çerezsiz bir dünyada çevrimiçi reklamcılığı 1) kullanıcı mahremiyetine saygı göstererek fakat 2) aynı zamanda ilgi alanına göre hedefleme seçeneklerini de kullanmaya devam edebileceğimiz bir reklam teknolojisi üzerinde çalışıyor.

Bunun ilk mevyesi diyebileceğimiz FLoC, çok eleştirilmişti ve Google bu eleştirilere kulak verdiğini ve FLoC’u rafa kaldırdığını duyurdu. Onun yerine Topics API adında kullanıcıları ilgi alanlarına göre adı kohort olmasa da “kohort”lara ayıran teknolojiyi, kohortlara bu ilgi alanlarına göre en alakalı reklamı servis etmesi için de FLEDGE API’yı getirmeyi planlıyor.

Bu kısa yazıda Topics / Konular API’si ile ilgili bilinenleri derledim.
Fakat Topics’i daha iyi anlamak için FLoC’u da bilmek gerekiyor.
FLoC ile ilgili yazıma buradan ulaşabilirsiniz.

Topics API (Konular API’si) Nedir?

Topics API, Google’ın 25 Haziran 2022’de FLoC yerine duyurduğu web takip/izleme teknolojisidir. Google’ın Topics API tanıtım videosunu izleyin>>

Topics Nasıl Çalışır? FLoC’tan Farkı Nedir?

Google’ın Topics güncellemesi, tarayıcınız aracılığıyla sizinle ilgili “Spor” “Sağlık” “Seyahat” gibi konularda haftalık olarak güncellediği konu başlıkları belirler ve tıpkı FLoC’taki gibi sizi o konu başlığıyla ilgili kümelere (kohorta) atar.
– Bu konular sadece üç hafta tutulur ve 3 haftadan eski olan konular silinir.
– Konular (Topics), siteler ve reklam ortaklarıyla paylaşmak için son üç haftanın her birinden bir konu olmak üzere yalnızca 3 konu seçer.
– Konular, herhangi bir harici sunucu dahil edilmeden (Google sunucuları dahi hariç tutularak) tamamen cihazınızda seçilir/atanır.
– Tarayıcınızda sizle ilgili atanan konuları görmenize, kaldırmanıza veya özelliği tamamen devre dışı bırakmanıza olanak tanıyan ayarlar bulunacak.

FLEDGE API Nedir? Ne işe yarar?

FLEDGE API, yukarıda bahsettiğimiz şekilde, Topics API ile atanan ilgi alanı gruplarına göre kullanıcıya alakalı reklamın servis edilmesini (DSP/SSP için) sağlayacak. Böylece kullanıcılar bu kategorilere / kohortlara göre programatik hedefleme ve reklam yayınını mümkün kılacak. Daha fazla bilgi >>

Topics (Konular) Ne Zaman Hayata Geçecek?

Topics api Google’ın en son yayınladığı blog yazısında belirtildiğine göre 2024’ün ikinci yarısı hayata geçmesi planlanıyor.
Timeline’a şuradan erişebilirsiniz: https://privacysandbox.com/open-web/#the-privacy-sandbox-timeline

Dijital pazarlama sürekli güncel olmayı gerektiren ve çok dinamik bir alan olduğu için ben kendimi güncelliyor ve değerli olduğunu düşündüğüm içerikleri blogumda veya Linkedin’de paylaşıyorum.

Yeniliklerden haberdar olmak için beni Linkedin’de takip edebilir veya bültene abone olabilirsiniz.

Gokhan Coskun Dijital Pazarlama Linkedin Profili
Gökhan Coşkun Linkedin Profili

FLEDGE API ile Reklam Süreci Nasıl İşliyor?

Google’ın FLEDGE API hakkında paylaştığı şu şema, nasıl çalışacağını görsel olarak anlatıyor:

Topics API nasıl çalışır?
Kaynak: https://developer.chrome.com/docs/privacy-sandbox/topics/

1.

Kulllanıcı çeşitli web sitelerini ziyaret eder.

2.

Tarayıcı bu ziyaretlerden ilgi alanlarını / konuları algılar.

3.

Daha sonra kullanıcı reklam yayını yapan bir siteye girer.

4.

O sitede yayın yapan reklam teknolojisi (YYRT) kullanıcının “topics” bilgisini çeker.

5.

YYRT kullanıcının atandığı “topics” verisiyle yayınlanacak reklamı belirler.

6.

Kullanıcının ziyaret geçmişine göre en uygun reklamı servis eder.

Google’ın Topics API Tanıtım Videosu

Kaynaklar:

https://developer.chrome.com/docs/privacy-sandbox/fledge/

https://developer.chrome.com/docs/privacy-sandbox/topics/

https://adswerve.com/blog/what-you-should-know-about-the-google-topics-api/

Yazar Hakkında

Gökhan Coşkun

Dijital Pazarlama Profesyoneli

Merhaba, ben Gökhan. Dijital Sapiens'te Google botları ve algoritması için değil, dijital pazarlama uzmanları ve işletmeler için faydalı içerikler üretiyorum. Dijital pazarlama ekosistemi, temelleri ve güncellemelerine dair haber, duyuru ve bilgiler paylaşıyorum.

Tüm yazıları göster